Jane Austen bez romansów


Dostałam ostatnio w prezencie książkę, od której nie mogłam się oderwać. Otóż Anna Przedpełska -Trzeciakowska, tłumaczka literatury angielskiej, napisała biografię Jane Austen zatytułowaną Jane Austen i jej racjonalne romanse. Temat jest mi o tyle bliski, że Jane Austen zdecydowanie należy do moich ulubionych pisarek, których dorobek dość dobrze znam.
Tłumaczka w bardzo umiejętny sposób łączy fakty z życia angielskiej pisarki z elementami jej powieści oraz komentarzami znanych postaci ze świata literatury na temat jej osoby i twórczości. Po kolei poznajemy inspiracje młodej Jane i towarzyszymy jej w kolejnych etapach zarówno życia jak i kreacji literackiej. Książka pani Przedpełskiej-Trzeciakowskiej pozwala na nowo przyjrzeć się znanym nam powieściom, spojrzeć na nie z innej perspektywy i poczuć klimat Anglii z przełomu XVIII i XIX wieku. Osobiście uwielbiam ten klimat, dlatego tak świetnie się bawiłam czytając biografię jednej z moich ulubionych pisarek.
Jane Austen urzeka mnie jednak nie tylko swoją twórczością. To przykład intelektualistki, wyprzedzającej kobiety swojej epoki i samotnej w tłumie otaczających ją ludzi, gdzie brakowało osób, z którymi mogłaby zbudować więź intelektualną. Poza tym była idealistką, co sprawiło że nigdy nie wyszła za mąż. Nie chciała traktować małżeństwa jak umowy, a uwarunkowania społeczne nie pozwoliły jej poślubić jedynego mężczyzny w którym była zakochana. Dlatego też wybrała życie w samotności nad czym nie ubolewam bo pozwoliło jej na tworzenie i jestem przekonana, że odnajdywała się w nim znacznie lepiej niż odnalazłaby się w roli żony i matki. Nie od dzisiaj przecież wiadomo, że artyści, którzy nie mogą tworzyć, pozostają nieszczęśliwi. Książka Jane Austen i jej racjonalne romanse utwierdziła mnie w przekonaniu, że angielska pisarka zawsze kierowała się w życiu rozumem, który jednak nie mógł być sprzeczny z uczuciami. Dlatego też tak mało w tym życiu romansów.

Biografię polecam wszystkim miłośnikom Jane Austen. Czyta się równie dobrze jak Dumę i uprzedzenie!

jane-austen-i-jej-racjonalne-romanse-b-iext24681679

Leave a comment